Toggle

Gemeente Stein / Ambassadeurs-
campagne

Gemeente Stein / Ambassadeurs-<br>campagne

De opdrachtgever 

Wat begon met een kleine opdracht is uitgegroeid tot een mooie, langdurige samenwerking. De gemeente Stein was in 2017 op zoek naar een creatief concept en Kamer8cht wist deze opdracht van een aantal grote spelers te winnen. Ook de volgende opdracht, de doorontwikkeling van het concept, werd binnengehaald. Kamer8cht is inmiddels al vier jaar de vaste communicatiepartner van de gemeente.

Stein is een middelgrote gemeente in de Westelijke Mijnstreek met bijna 25.000 inwoners. De gemeente bestaat uit een aantal dorpen: Stein, Elsloo, Meers, Urmond, Berg aan de Maas en Nattenhoven. De gemeente Stein is een mix van platteland en verstedelijkt gebied. Aan de oostzijde grenst Stein aan de A2 en het terrein van Chemelot Campus. Aan de westkant ligt de Maas met daarachter België en bevindt zich prachtige natuur. De kernen zijn veelal historisch, met een mooi aanbod van cultureel erfgoed.

De uitdaging 

Stein ligt tussen de centrumgemeente Sittard-Geleen en collega-gemeenten Beek en Meerssen, die allemaal vergelijkbare proposities voor wonen, werken, winkelen en leven hebben. De uitdaging voor Stein is om zich te onderscheiden van de andere gemeenten en een eigen koers te varen. Dat is zeker van belang bij het aantrekken en behouden van inwoners en bedrijven.

Gemeente Stein / Ambassadeurs-<br>campagne

De oplossing 

Hoe Stein zich dan toch onderscheidt van de andere gemeenten? Stein zet – met behulp van Kamer8cht – alle communicatie in het teken van de meerjarige city branding campagne ‘Dat maakt Stein voor mij’. Dit is veel meer dan city branding; het is eigenlijk een community-building campagne waarbij de burgers zelf hun eigen invulling geven aan de boodschap. ‘Dat maakt Stein voor mij’ doet een beroep op de gemeenschapszin van de inwoners van de gemeente. Zij laten zelf zien waarom Stein voor hen dé gemeente is om te wonen, werken en leven.

Een onderdeel van de langlopende campagne is de Ambassadeurscampagne. We laten hierin inwoners van de gemeente aan het woord. Zij vertellen wat Stein voor hen zo bijzonder maakt. Deze campagne begon in 2018, toen er voor het eerst posters met ambassadeurs werden gemaakt. De belangrijkste eyecatcher van de poster is de foto van de desbetreffende persoon in heldere, levendige kleuren. We maken de achtergrond onscherp, zodat er een duidelijke focus op de ambassadeurs ontstaat. Ze kijken (meestal) op een positieve en krachtige wijze van rechts naar links het beeld in. We tonen de portretten tot de helft van het lichaam. Dankzij onze keuze voor een eigen soort fotografie, ontstaat er een herkenbaar beeld dat je terugziet in alle posters.

 

De opvolger van de campagne is een reeks videoportretten in interviewvorm. We maken hier ook weer gebruik van een herkenbare eigen videostijl. De video’s zijn helder, met kleur- en contrastrijke beelden. Ze worden gepresenteerd door een vaste host en hebben een eigen leader. De ambassadeur wordt in het eerste deel van het portret geïnterviewd voor een screen, waardoor de locatie in eerste instantie onzichtbaar is. De geïnterviewde zit links en de cameravoering is passief. Dan wordt het scherm weggehaald en onthullen we de locatie, die heel bewust gekozen is: je ziet de favoriete plek van de ambassadeur in de gemeente. Er verschijnen, als gevolg van een actieve cameravoering, tal van shots van deze plek. De ambassadeurs worden daarnaast gefotografeerd in dezelfde stijl als de campagne die in 2018 startte, met één toevoeging: we voorzien ze van een voor hen kenmerkend voorwerp. Hier is, zoals de gemeente van ons gewend is, weer gekozen voor een eigen stijl in fotografie, zodat er een sterke merkherkenning in de campagnes ontstaat.

"Met de totaalservice van Kamer8cht heb je helemaal geen groter communicatie- bureau nodig"

Mirian Mommers, Strategisch communicatieadviseur Gemeente Stein

"Als ik Kamer8cht bel, begin ik het gesprek vaak met “Hé collega!”. Dat zegt eigenlijk alles over de manier waarop we samenwerken. Dan bedoel ik niet alleen het informele contact, maar ook de mate van betrokkenheid. Het is een relatief compact bureau, dat is prettig, en tegelijkertijd bieden ze de service die je eigenlijk alleen van een groter communicatiebureau verwacht."

"Voor ons is het belangrijk dat een bureau mee kan in de typische gemeentelijke dynamiek. Sommige projecten gaan maandenlang ‘on hold’, terwijl er ook situaties zijn waarbij je direct moet inspringen. Dan moet er letterlijk iets morgen de deur uit. Tot nu toe is Kamer8cht erin geslaagd om aan al onze vragen te voldoen. Dat geeft mij het gevoel dat ik gerust alles aan hen kan toevertrouwen. Doe mij meer van zulke collega’s!