Toggle

Gemeente Stein / Hart van de Maasvallei

Gemeente Stein / Hart van de Maasvallei

De opdrachtgever 

Stein is een Limburgse gemeente van ongeveer 25.000 inwoners, gelegen tussen de Maas enerzijds en de A2 anderzijds. De gemeente heeft drie belangrijke troeven: bedrijvigheid, menselijke maat (sterke gemeenschapszin) en de prachtige natuurlijke omgeving in de Maasvallei.

Binnen de gemeente Stein is er speciale aandacht voor toerisme en de economische en maatschappelijke spin-off die dit oplevert. Het toeristische programma wordt samengesteld en uitgevoerd met Visit Zuid-Limburg als partner.

De uitdaging 

Stein is een Limburgse gemeente van ongeveer 25.000 inwoners, gelegen tussen de Maas enerzijds en de A2 anderzijds. De gemeente heeft drie belangrijke troeven: bedrijvigheid, menselijke maat (sterke gemeenschapszin) en de prachtige natuurlijke omgeving in de Maasvallei. Binnen de gemeente Stein is er speciale aandacht voor toerisme en de economische en maatschappelijke spin-off die dit oplevert. Het toeristische programma wordt samengesteld en uitgevoerd met Visit Zuid-Limburg als partner.

Gemeente Stein / Hart van de Maasvallei

De oplossing 

Voor de gemeente Stein is de koppeling met het community campagnethema: 'Dat maakt Stein voor mij' een belangrijke. Steindenaren worden ook wel ‘Maaskentjers’ genoemd, zij zijn onlosmakelijk verbonden met hun roots. De Maasvallei is een prachtig natuurgebied dat zich bij uitstek leent voor wandelen en fietsen, stilte en bezinning. Daarnaast is veel van het erfgoed op de een of andere manier verbonden met de Maas.

Daarom was de eerste stap om de Maas aan Stein te koppelen door 'Dat maakt Stein voor mij' te onderbouwen met 'liefde voor de Maas'. De tweede stap was om de locatie lading te geven. Daarom werd als aparte heading bedacht: 'Ontdek de mooiste plekjes in het Hart van de Maasvallei'. Hierin zit ook een duidelijk call-to-action die in iedere uiting gekoppeld is aan de website www.hartvandemaasvallei.nl. Op de website worden alle toeristische mogelijkheden uit de doeken gedaan, inclusief eventuele overnachtingsmogelijkheden. Door de heading en pay-off op deze manier te koppelen ontstaat een verhaal dat rond is.

 

Vervolgens hebben we middels fotografie met een eigen beeldtaal laten zien wat de heading en pay-off daadwerkelijk betekenen. Dit komt tot leven in ‘slices of life’. Een jong gezin picknickend in de uiterwaarden of twee langs de Maas fietsende vriendinnen. Op die manier kan elk subthema verbeeld worden en krijgt het concept handen en voeten.

De campagne is zowel on- als offline uitgerold met diverse middelen. Advertenties in magazines voor de doelgroep, onder meer vijftigplussers die van wandelen en fietsen houden, online clickable banners op relevante websites en folders. Maar ook de bewegwijzering en informatieborden in de natuurgebieden en online informatiezuilen op een aantal plekken in de openbare ruimte. Op die manier zijn alle middelen vanuit een concept georkestreerd. Dit heeft geleid tot een multipliereffect en zo werd 1 + 1 ineens 3.
 
Dankzij het meerjarige karakter van de campagne wordt het steeds verder vertaald naar nieuwe belevingssituaties.