Toggle
1 november 2021 / Blog

Een evenement als onderdeel van je marketing-communicatie-campagne

Geschreven door

Ieder bedrijf weet wel wat een campagne is en waarvoor deze moet worden toegepast. Maar wat maakt een campagne effectief? Volgens de Nederlandse overheid kun je een (effectieve) campagne als volgt definiëren:

“Een campagne heeft tot doel om de samenleving te informeren, vaak in combinatie met het stimuleren van gewenst gedrag. Een effectieve campagne kenmerkt zich door het sturende en samenhangende karakter van de strategie, middelen, content en acties.”

Een campagne kan worden ingezet om je bedrijf, product of dienst onder de aandacht te brengen op de markt. Dat gebeurt vaak door herhaling van een boodschap met behulp van verschillende middelen. Als communicatiebureau weten we alles van campagnes en hoe we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken. Men denkt bij een campagne vaak alleen aan middelen als flyers, posters, billboards en reclames, maar wist je dat ook evenementen vaak een belangrijke rol binnen je campagne kunnen spelen?

Persoonlijke betrokkenheid

Steeds meer bedrijven zetten evenementen in als onderdeel van hun marketingcommunicatiecampagne. Waarom een evenement zo effectief is? Omdat er door middel van beleving, ervaring en prikkeling van de zintuigen emoties en fantasie opgeroepen worden. Dat heeft in je brein weer invloed op je geheugen en perceptie, waardoor alle informatie die tijdens een event gegeven wordt beter blijft hangen. Belevenissen creëren een hoge mate van persoonlijke betrokkenheid, waardoor je de aandacht van je doelgroep beter vasthoudt dan bij traditionele communicatiemiddelen als affiches of flyers het geval is.

Behoud van bestaande klanten

Steeds meer bedrijven maken naast de traditionele marketingmiddelen ook gebruik van evenementen om emotie en sfeer te creëren bij hun doelgroep. Kijk maar eens naar de Nationale Postcode Loterij, die gebruikmaakt van allerlei marketingcommunicatiemiddelen. Denk hierbij aan direct mail, persoonlijke verkoop en telemarketing voor klantenwerving en behoud. De loterij heeft inmiddels echter zoveel deelnemers, dat het behoud van de klanten steeds belangrijker wordt. Daarom maakt de Nationale Postcode Loterij ook gebruik van eventmarketing. Zo organiseren ze wijkfeesten en grote events, bijvoorbeeld PostcodePop in Rotterdam Ahoy. Klanten van de loterij worden regelmatig getrakteerd op events. De meerwaarde van de evenementen is hier duidelijk: klanten voelen zich meer met het merk verbonden door de beleving van een bijzondere ervaring met gezamenlijke emoties.

Klantenbinding

“Zakelijke evenementen hebben een duidelijk communicatiedoel,” zo wordt verteld in het boek Eventmanagement. Klantenbinding wordt hierbij aangestipt als waardevol doel. “Het belangrijkste is dat de eventmanager het event moet weten te plaatsen in een grotere communicatiestrategie en een goed concept weet neer te zetten met een achterliggend doel.”

Het is dus zeker aan te raden om evenementen toe te voegen aan je marketingcommunicatiecampagne. Op die manier creëer je persoonlijke betrokkenheid bij je doelgroep en zorg je ervoor dat de boodschap beter blijft hangen in het geheugen van je klant. Nog een voordeel is dat wanneer je aan je strategische boodschap werkt, de ambitie van de klant kan worden gerealiseerd. Zo creëer je een duurzame relatie met je klant.

"Belevenissen creƫren een hoge mate van persoonlijke betrokkenheid"

Kamer8cht helpt je graag verder

Wil je ook een evenement organiseren als onderdeel van jouw marketingcommunicatiecampagne? Kamer8cht verzorgt dit graag voor je! Contacteer ons of kom eens langs om de mogelijkheden te bespreken.